keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Parantava riisi

Olin pari viikkoa sitten Wogelin puhdistavalla ananas-kuurilla. Ohjeen sain Life-luontaistuotekaupasta. Oloni keveni kummasti sen viikon kuurin aikana. Ruoka-aineina olivat:
Kananmuna, sipuli, raejuusto, salaatti, kurkku, tomaatti, erilaiset paprikat, luonnonjogurtti, marjat, luomumysli ja ananasmehu. Kalaa ja kanaa pääaterialla, eli salaattiin sekoitettuna.

Samaisessa ohjelehtisessä oli riisikuuri myös, sipulia ja riisiä viikon ajan, mutta se ei jotenkin innostanut minua, tuntui liian rankalta. Nyt luin kuitenkin kiinalainen terveyden käsikirjasta parantavasta riisistä ja asia alkoi kiinnostamaan uudestaan, sillä aikoinaan kiinalaiset lääkärit ovat määränneet lääkkeitä otettavaksi riisin kanssa, sillä riisi harmonisoi ja vahvistaa elimistöä.
Perinteinen terapeuttinen ruoka Kiinassa on riisistä tehty puuro tai keite. Yksinkertaisella riisikeitteellä on paljon terveysvaikutuksia, se vahvistaa Qi:tä, verta ja vatsan toimintaa. Riisiin voi lisätä lisukkeita, jotka vahvistavat jotain tiettyä kehon osaa, silloin siitä saa todella täsmälääkkeen vaivoihinsa.

Pasta on minun suurta herkkua, se menee eri muodoissa ihan heittämällä, joten sitä on pikkuhiljaa päästävä vähentämään, sillä se ei ole kuulunut yhteenkään kehonpuhdistuskuuriin joita olen pitänyt, mutta riisi sitä vastoin kuuluu. Enhän toki tiedä kaikkia puhdistuskuureja, mutta ne joita olen toteuttanut, niihin ei kuulu pasta.

Minä aionkin kokeilla ihan uudella tavalla riisiä näinä kahtena viikkona jolloin olen kotosalla. Olen meinaan töistä vapaalla lääkärin määräyksestä. ( Aiemmin olenkin kirjoittanut kipuilustani - täältä pääset sinne, jos nyt tahdot marinoitani lukea :). Siitä vielä sen verran, ettei se sitten ollutkaan sitä mitä luultiin, kysymys on edelleen auki ihottuman osalta, mutta 22 päivä menen oikein professorismiehelle näyttämään sitä, niin eiköhän se siitä selviä.)
Kipuilu nyt on mennyt ns. mun pään sisälle, mietin sitä jatkuvasti ja tietenkin, koska se on jatkuvasti läsnä. Lääkkeitä on mennyt tasaiseen tahtiin ja vatsakin alkaa oireilla. Minua alkoi ärsyttämään kaikki, asiakkaat töissä, oma kipu jne. Kierre oli valmis, mutta nyt ei ole muuta kuin suunta valoisempaan päin.

Nivelten kipuilusta sanotaan näin: Ne edustavat elämän suunnanmuutoksia ja niiden helppoutta tai vaikeutta. Uusi ajatusmalli nivelille: Minun on helppo muuttua. Jumalallinen viisaus ohjaa elämääni ja kuljen aina parasta kohti. 
Leikkimielisesti sanoen, minulla on kohta niin paljon mantroja, etten ehdi muuta tekemään kuin niitä lausumaan toinen toisensa perään :)

 No niin, palataanpa siihen riisiasiaan vielä - tässä ohje riisikeitteestä ja lisukkeista mitä siihen voi lisätä.

Riisikeite

Laita 1 osa riisiä ja kuusi osaa vettä kattilaan. Anna ensin kiehahtaa
kunnolla ja sen jälkeen hauduta 4-6 h. Hirssiä voi käyttää
riisin asemesta myös.
Ajattelin kokeilla tätä ihan pönttöuunissa, eli laitan hautumaan yön yli sinne ensin keitettyäni riisin
kiehumispisteeseen.

Lisukkeita

Adukipapu - poistaa kosteutta ja turvotusta. Käytetään kihdissä sekä munuais- ja virtsarakkovaivoissa.
Fenkoli - vahvistaa Qi:n kiertoa. Tyrävaivoihin.
Inkivääri kuivattu - poistaa kylmää. ripuliin, pahoinvointiin ja ruoansulatushäiriöihin.
Kastanja - vahvistaa munuaisia, alaselkää ja polvi.
Maksa - vahvistaa maksaa, anemiaan ja hermostollisiin vaivoihin.
Mungpapu - viilentää ja puhdistaa myrkyistä.
Munuainen - vahvistaa erityisesti munuaisia, alaselänvaivoihin ja impotenssiin.
Pinaatti - harmonisoi ja Kosteuttaa elimistöä. rauhoittaa levotonta energiaa.
Pinjansiemen - harmonisoi sydäntä, keuhkoja ja paksusuolta. Käytetään ummetukseen.
Porkkana - vahvistaa maksaa ja pernaa. Käytetään ruoansulatushäiriöihin.
Purjosipuli - lämmittää ja auttaa rintakipuihin, turvotukseen ja krooniseen ripuliin.
Retiisi - edistää ruoan sulamista. Viilentää ruoansulatuselimistöä.
Seesaminsiemen - harmonisoi maksaa ja munuaisia. kuivuustiloihin ja ummetukseen.
Selleri - viilentää ja laskee verenpainetta.
Vehnä - viilentää ja rauhoittaa. Vahvistaa sydäntä.

On tietysti sanomattakin selvää, että riisin tulisi olla mahdollisimman puhdasta luomutuotetta, eikä puhdistettua valkoista riisiä. Nyt sitten kauppaa kohti ja ulos lenkille sateiseen keliin. Ainakin saa hapekasta ilmaa kun sataa.

Rakkaudella Maia

2 kommenttia:

  1. Voi voimia sulle oikeasti! Sympatiat ovat niin sun puolella, en tiedä mitään pahempaa kuin nivelkivut, koska ne lamauttavat toimintakyvyn niin totaalisesti. Toivottavasti tilanne helpottaa pian!

    Riisin hoivaaviin ominaisuuksiin en olekaan koskaan perehtynyt. Tosin punariisistä olen kuullut sen verran, että se pitäisi alentaa kolesterolia. Ruokaan tulisi muutenkin perehtyä paremmin, ruokavaliolla kun on niin valtava vaikutus kehon hyvinvointiin. Olen nyt pari viikkoa taistellut makean nälkää vastaan ja hulluksi on meinannut tulla. Millaisen riippuvuuden sokeri tekeekään elimistöön!!

    tuosta paranemisesta on jäänyt mieleeni kummittelemaan näissä energia-piireissä puhuttu " Sinä pystyt itse parantamaan itsesi" enkä ole oikein vieläkään ymmärtänyt täysin mitä se tarkoittaa. Olen kyllä kuullut, että tiukoilla dieeteillä on pystytty parantamaan jopa syöpiä elimistöstä, joten olen miettinyt että onko kaikki kiinni vain ruokavaliosta tai ruoan laadusta. Tätä haluaisin tutkia enemmänkin..

    Paljon parantavia energioita luoksesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ystäväin kannustavasta viestistäsi. Kyllä olen kuullut itsekin tuon lauseen - sinä pystyt itse parantamaan itsesi - ja täytyy sanoa että kyllä se on totta, siihen täytyy vain kovasti uskoa ja luottaa, että näin tapahtuu, visualisoida itsensä terveeksi siitä mistä haluaa. Minä olen miettinyt omalla kohdalla näitä kipujuttuja näin, että minua koetellaan ja valmistellaan tulevaan, minua puhdistetaan vanhasta ja siksi se ottaa niin koville. Kerran olen ihan tahdonvoimallani saanut kuukautiskipuni loppumaan, aikoinaan kärsin niistä valtavasti. Hämmästyin itsekin että kuinkas tässä näin kävi....:)

      Poista